MenuX

Interactieve Oefeningen voor SCOOK

‘Interactieve Oefeningen’ van Scook is een digitale leeromgeving in Duitsland. Het is ontwikkeld als aanvulling op de regulieren lesmethoden in de klas. De vernieuwde user experience die we hebben ontworpen met ITR8 en Ulrike Küchler stelt studenten in staat om zich op een interactieve en boeiende manier voor te bereiden op toetsen en klassikaal werk.​

***

Digitale leerervaring

Scook staat voor hedendaags digitaal onderwijs en maakt deel uit van de afdeling new business van Cornelsen, een van de vijf grootste schoolboekuitgevers in Duitsland. Het online platform Scook biedt e-books en aanvullend educatief materiaal voor scholen. ‘Interactieve oefeningen’, hun digitale leeromgeving, is een van deze toevoegingen aan het onderwezen curriculum.

 

Inhoud niet interessant

Weinig studenten gebruiken het product omdat de oefeningen niet interessant genoeg zijn. Ook de gebruikerservaring was niet wat de studenten gewend waren. Scook nodigde mij uit – in samenwerking met ITR8 en Ulrike Küchler – om de bestaande ervaring te evalueren en een verbeterde user-experience voor te stellen.

Zodat er een ​​gebruiksvriendelijke ervaring ontstaat die studenten volledig bij de opdracht betrekt en de oefeningen een waardevolle aanvulling op het curriculum vormt.

“Ons doel was om een gebruiksvriendelijke ervaring te creëren die studenten volledig bij de opdracht betrekt en een waardevolle aanvulling op het curriculum vormt.”

Analyse van de leeromgeving

Eerst hebben we de bestaande ervaring geanalyseerd, waarbij we specifiek hebben gekeken naar de bruikbaarheid voor zowel de studenten als de redacteuren die de inhoud creëren. We kwamen erachter dat de leerlingen de instructies niet lazen, moeite hadden met het volgen van hun eigen vorderingen en dat de gebruiksvriendelijkheid te wensen overliet. Hierdoor haakte studenten als snel af.

Omdat er al met dit product werd gewerkt, besloten we om met kleine aanpassingen de gebruikerservaring naar een hoger niveau te tillen. De voorstellen zijn vervolgens onderworpen aan een stevige gebruiksvriendelijkheid test.

Een verbeterd ontwerp

Zowel studenten als editors waren positief over de bruikbaarheid en het verbeterde ontwerp. Editors kunnen nu inhoud creëren binnen een gebruiksvriendelijk kader. De leerlingen begrepen beter wat er werd verwacht en toonden daardoor meer motivatie en betrokkenheid. 

De student wordt nu stap voor stap door de opdrachten geleid. Ze zien eerst de instructie, waarna ze zonder afleiding in een overzichtelijke lay-out aan de taak kunnen beginnen.